Page 12 - Zpravodaj Velké Meziříčí 2/2023
P. 12

ŠKOLNÍ ZRALOST ANEB CO BY MĚL UMĚT



       A ZVLÁDAT PŘEDŠKOLÁK





       Milí rodiče, máte doma předškoláka? Možná tedy právě zvažuje-  dodržuje  pravidla.  Zvládne  ustát  i  neúspěch,  dokáže  vyjádřit
       te, zda je Vaše dítě pro vstup do první třídy skutečně dobře při-  svůj názor.
       pravené. Školní zralost totiž není jen o věku, a ne každé dítě, kte-  Fyzická zralost a sebeobsluha – dítě je přiměřeně obratné
       ré dovrší 6 let, odpovídá takovému stupni vývoje, jež mu umožní   a zdatné, je samostatné v sebeobsluze, samo se obleče a obuje,
       se  bez  významnějších  obtíží  účastnit  výchovně -vzdělávacího   zvládne základní osobní hygienu, umí si udržovat ve svých vě-
       procesu,  adaptovat  se  na  nové  podmínky,  učit  se  číst,  psát,   cech pořádek.
       počítat. Nástup do školy je přitom důležitým mezníkem. Škola   Řečové a komunikační dovednosti – dítě nemá problém vy-
       významně ovlivní další směřování dítěte, jeho prožívání i sebe-  slovovat správně všechny hlásky, hovoří ve větách, dovede vy-
       hodnocení. Vážné potíže hned ze začátku školní docházky mo-  právět  příběh  a  popsat  situaci.  Má  přiměřenou  slovní  zásobu
       hou vést k pocitům selhání a celkovému negativnímu nastavení   a většině běžných slov a výrazů rozumí.
       dítěte. Správné načasování je proto klíčové.              Pozornost  a  práceschopnost  –  dítě  zvládne  udržet  pozor-
         Diagnostika školní připravenosti probíhá většinou v posled-  nost po cca 10-15 minut, soustředí se i na činnosti, které jsou
       ním ročníku mateřské školy. Často již sami pedagogové v MŠ ro-  pro něj aktuálně nezajímavé, úkol dokončí. Dokáže již pracovat
       diče upozorní na případné pochybnosti o připravenosti dítěte na   kratší dobu samostatně, bez individuální pomoci dospělého.
       první třídu, a v takovém případě doporučí návštěvu poradenské-  Jemná motorika a grafomotorika – dítě správně drží tužku,
       ho zařízení (pedagogicko -psychologická poradna, případně spe-  zvládne s ní obkreslovat, vybarvovat a vést její stopu. Dále by
       ciálně pedagogické centrum u dětí se zdravotním postižením).   měl předškolák umět stříhat nůžkami a lepit věci k sobě.
       Do poradenského zařízení může dítě odeslat také jeho pediatr.   Zrakové vnímání – dítě rozezná barvy, zrakem odliší nestejné
       V neposlední řadě se rodiče mohou objednat sami na základě   obrázky (dle velikosti, tvaru, případně natočení v prostoru), vyhle-
       vlastního uvážení.                                     dá dvojici stejných obrázků, najde rozdíly, zvládne hrát pexeso.
       Při posuzování způsobilosti dítěte pro zahájení školní docházky   Sluchové rozlišování – dítě dokáže vytleskat slovo na slabiky,
       si musíme všímat celé řady aspektů, kterými jsou:      správně určí první písmeno ve slově, případně i poslední u jed-
       • odpovídající úroveň zralosti osobnosti v oblasti emocionální   nodušších slov. Rozpozná rozdíly mezi hláskami ve slovech, vy-
       a sociální                                             hledá a vytvoří rým. Je schopné si zapamatovat řadu slov, krát-
       • odpovídající úroveň kognitivních funkcí a motoriky   kou básničku, doplnit vyprávěnou pohádku.
       • odpovídající úroveň duševní práceschopnosti (motivace, sou-  Rozumové  předpoklady  –  jde  zejména  o  vědomosti,  zna-
       středění, vůle)                                         losti,  intelektové  schopnosti.  Dítě  umí  tvořit  protiklady,  kate-
       • odpovídající tělesný vývoj a zdravotní stav           gorizovat. Chápe posloupnost dnů, rozumí základním časovým
       Co všechno by měl dobře připravený předškolák zvládat v rám‑  pojmům, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Má osvo-
       ci jednotlivých oblastí?                               jenyézákladní předmatematické představy (posoudí množství,
         Emocionální a sociální zralost – dítě se bezproblémově od-  velikost, pořadí, odpočítá předměty do pěti až deseti).
       loučí od rodičů, dokáže pracovat samostatně bez jejich přítom-
       nosti, začlenit se do kolektivu vrstevníků, navazovat komunika-                       Za SPC při ZŠ a SŠ Březejc
       ci. Respektuje autority, má osvojené základy slušného chování,   Mgr. Jitka Budínová a Mgr. Michaela Navrátilová, psycholožky

          12      www.velkomeziricsko.cz  SPOLEČNOST
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17