Page 12 - Zpravodaj Velké Meziříčí 2/2023
P. 12
ŠKOLNÍ ZRALOST ANEB CO BY MĚL UMĚT
A ZVLÁDAT PŘEDŠKOLÁK
Milí rodiče, máte doma předškoláka? Možná tedy právě zvažuje- dodržuje pravidla. Zvládne ustát i neúspěch, dokáže vyjádřit
te, zda je Vaše dítě pro vstup do první třídy skutečně dobře při- svůj názor.
pravené. Školní zralost totiž není jen o věku, a ne každé dítě, kte- Fyzická zralost a sebeobsluha – dítě je přiměřeně obratné
ré dovrší 6 let, odpovídá takovému stupni vývoje, jež mu umožní a zdatné, je samostatné v sebeobsluze, samo se obleče a obuje,
se bez významnějších obtíží účastnit výchovně -vzdělávacího zvládne základní osobní hygienu, umí si udržovat ve svých vě-
procesu, adaptovat se na nové podmínky, učit se číst, psát, cech pořádek.
počítat. Nástup do školy je přitom důležitým mezníkem. Škola Řečové a komunikační dovednosti – dítě nemá problém vy-
významně ovlivní další směřování dítěte, jeho prožívání i sebe- slovovat správně všechny hlásky, hovoří ve větách, dovede vy-
hodnocení. Vážné potíže hned ze začátku školní docházky mo- právět příběh a popsat situaci. Má přiměřenou slovní zásobu
hou vést k pocitům selhání a celkovému negativnímu nastavení a většině běžných slov a výrazů rozumí.
dítěte. Správné načasování je proto klíčové. Pozornost a práceschopnost – dítě zvládne udržet pozor-
Diagnostika školní připravenosti probíhá většinou v posled- nost po cca 10-15 minut, soustředí se i na činnosti, které jsou
ním ročníku mateřské školy. Často již sami pedagogové v MŠ ro- pro něj aktuálně nezajímavé, úkol dokončí. Dokáže již pracovat
diče upozorní na případné pochybnosti o připravenosti dítěte na kratší dobu samostatně, bez individuální pomoci dospělého.
první třídu, a v takovém případě doporučí návštěvu poradenské- Jemná motorika a grafomotorika – dítě správně drží tužku,
ho zařízení (pedagogicko -psychologická poradna, případně spe- zvládne s ní obkreslovat, vybarvovat a vést její stopu. Dále by
ciálně pedagogické centrum u dětí se zdravotním postižením). měl předškolák umět stříhat nůžkami a lepit věci k sobě.
Do poradenského zařízení může dítě odeslat také jeho pediatr. Zrakové vnímání – dítě rozezná barvy, zrakem odliší nestejné
V neposlední řadě se rodiče mohou objednat sami na základě obrázky (dle velikosti, tvaru, případně natočení v prostoru), vyhle-
vlastního uvážení. dá dvojici stejných obrázků, najde rozdíly, zvládne hrát pexeso.
Při posuzování způsobilosti dítěte pro zahájení školní docházky Sluchové rozlišování – dítě dokáže vytleskat slovo na slabiky,
si musíme všímat celé řady aspektů, kterými jsou: správně určí první písmeno ve slově, případně i poslední u jed-
• odpovídající úroveň zralosti osobnosti v oblasti emocionální nodušších slov. Rozpozná rozdíly mezi hláskami ve slovech, vy-
a sociální hledá a vytvoří rým. Je schopné si zapamatovat řadu slov, krát-
• odpovídající úroveň kognitivních funkcí a motoriky kou básničku, doplnit vyprávěnou pohádku.
• odpovídající úroveň duševní práceschopnosti (motivace, sou- Rozumové předpoklady – jde zejména o vědomosti, zna-
středění, vůle) losti, intelektové schopnosti. Dítě umí tvořit protiklady, kate-
• odpovídající tělesný vývoj a zdravotní stav gorizovat. Chápe posloupnost dnů, rozumí základním časovým
Co všechno by měl dobře připravený předškolák zvládat v rám‑ pojmům, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Má osvo-
ci jednotlivých oblastí? jenyézákladní předmatematické představy (posoudí množství,
Emocionální a sociální zralost – dítě se bezproblémově od- velikost, pořadí, odpočítá předměty do pěti až deseti).
loučí od rodičů, dokáže pracovat samostatně bez jejich přítom-
nosti, začlenit se do kolektivu vrstevníků, navazovat komunika- Za SPC při ZŠ a SŠ Březejc
ci. Respektuje autority, má osvojené základy slušného chování, Mgr. Jitka Budínová a Mgr. Michaela Navrátilová, psycholožky
12 www.velkomeziricsko.cz SPOLEČNOST